امن‌ترین و بهترین خطوط هوایی دنیا کدام‌ها هستند؟

در این نوشتار می‌خواهیم از بین ۶۰ خط هوایی که “مرکز ارزیابی داده‌های سقوط‌های پروازهای جت” (JACDEC)، مستقر هامبورگ، به عنوان بهترین ایرلاین‌های دنیا اعلام کرده، چند تا از بهترین‌ها و امن‌ترین‌ها را معرفی کنیم.

معیار سنجش خطوط هوایی

اول از همه باید ببینیم معیار JACDEC برای انتخاب این ۶۰ ایرلاین به عنوان امن‌ترین‌های دنیا چه بوده است. JACDEC با استفاده از اطلاعات و آماری که از سوانح و حوادث هوایی در طول ۱۲ سال فعالیتش دارد و همچنین به کمک سایر منابع موثق و اسناد رسمی از مؤسسه‌های بین‌المللی، بر اساس ۸ معیار زیر، امنیت شرکت‌های هوایی دنیا را سنجیده و هر ساله فهرستی از آن‌ها تهیه و منتشر می‌کند.

IMG_Safety-Index_small

۱٫ میزان درآمد سالانه بر کیلومتر بر مسافر (RPK)

این عدد که معمولاً عددی ثابت است، برای شناسایی میزان عملکرد شرکت هواپیمایی مورد نظر استفاده می‌شود. برای محاسبه، JACDEC از روش تجمعی با توجه به قدمت ایرلاین (تا ۳۰ سال گذشته) استفاده می‌کند.

۲٫ تعداد مرگ‌ها

JACDEC میزان کل افراد فوت شده در طول مدت هر پرواز را، از لحظه نشستن در هواپیما تا لحظه‌ی پیاده شدن از آن، به روش تجمعی محاسبه می‌کند. این آمار با توجه به قدمت ایرلاین تا حداکثر ۳۰ سال گذشته لحاظ می‌شود.

۳٫ از بین رفتن کلی

اشاره به تعداد وقایعی دارد که باعث شده سازه‌ی هوایی (هواپیما) به طور کلی تخریب، ناپدید، و یا به هر دلیلی قادر به استفاده مجدد نباشد. این شاخص به عنوان یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌های این تحقیق آماری محسوب می‌شود.

asiana

۴٫ خطرهای بالاقوه

با توجه به استانداردهای بین‌المللی، منظور تعداد کل وقایعی است که اگر پیشگیری نمی‌شدند، منجر به سانحه می‌شدند. این شاخص به تازگی در محاسبات JACDEC وارد شده و نسبت به شاخص پیشین از اهمیت کمتری برخوردار است.

۵٫ سنوات بدون حادثه

همانطور که از نامش پیداست، این شاخص تعداد سال‌هایی است که از آخرین سانحه شرکت مورد نظر تاکنون گذشته است. هر چه تعداد این سال‌ها بیشتر باشد، ایرلاین مربوطه نمره بهتری نزد JACDEC خواهد داشت.

۶٫ عضویت در IOSA

اگر شرکت هواپیمایی مورد بررسی در “ممیزی امنیت عملیات یاتا” (IOSA) عضویت داشته باشد، نمره مثبت دیگری برای وی در نظر گرفته خواهد شد. در حال حاضر در کل دنیا بیش از ۳۰۰ ایرلاین توسط IATA موفق به عضویت در IOSA شده‌اند که نام ایران‌ایر و ماهان‌ایر در این میان نیز دیده می‌شود. گفتنی است بر اساس ادعای یاتا (انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی)، در سال ۲۰۱۲ مجموع حوادثی که ایرلاین‌های عضو IOSA داشته‌اند، ۷۷ درصد کمتر از ایرلاین‌هایی بوده که عضو این ممیزی نبوده‌اند. از دیدگاه JACDEC عضویت در IOSA تأثیر بسیار کمی در نمره‌دهی به ایرلاین‌ها دارد.

۷٫ عامل زمان

با استفاده از فرمولی خاص، JACDEC تصمیم گرفته کاری کند که حوادث و سوانحی که در گذشته دور در ایرلاینی رخ داده، تأثیر کمتری در نمره‌دهی نسبت به سوانح نزدیکتر داشته‌باشد.

۸٫ شفافیت کشور

از سال ۲۰۱۳، JACDEC شاخص جدیدی به معیارهای خود اضافه کرده و آن میزان شفافیت کشوری که سانحه در آن اتفاق افتاده می‌باشد. بر این اساس کشورهایی که تعداد منابع و مؤسسه‌های مسئول در امر تحقیقات سوانح هوایی در آن‌ها زیاد بوده و از درستی بالایی برخوردارند در سطح ۱، کشورهایی که دارای تنها یک یا تعداد معدودی مرجع ذی‌ربط در تحقیقات هوایی هستند در سطح ۲ و کشورهایی که هیچ مرجع موثقی ندارند در سطح ۳ دسته‌بندی می‌شوند.

این بود ۸ معیاری که JACDEC هر سال با توجه به آن‌ها ۶۰ ایرلاین برتر از لحاظ امنیت پروازی را معرفی می‌کند. حالا نگاهی بیندازیم به ۱۱ خط هوایی برتر در فهرست بهترین ۶۰تای سال ۲۰۱۴ از نظر JACDEC:

فهرست رتبه‌ی شرکت‌های هوایی از نظر امنیت پرواز

۱٫ شرکت Air New Zealand

air-nzخطوط هواپیمایی کشور زلاند نو، با کمترین شاخص امنیت پروازی (هر چه کمتر، بهتر) یعنی تنها ۰٫۰۰۷، در رتبه نخست امن‌ترین خطوط هوایی جهان قرار گرفته است. در سال ۱۹۴۰، شرکتی تحت عنوان Tasman Empire Airways Limited شروع به فعالیت کرد و پروازهایی بین نیوزیلند و استرالیا انجام می‌داد و بعدها در سال ۱۹۶۵ توسط دولت نیوزیلند خریداری شده و به Air New Zealand تغییر نام داد. این شرکت هواپیمایی هم‌اکنون به ۲۷ مقصد داخلی و ۲۹ مقصد خارجی در ۱۵ کشور دنیا، در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه، پروازهای برنامه‌ریزی شده دارد. این ایرلاین در حال حاضر ۱۰۷ فروند هواپیما (با احتساب شرکت‌های تابعه) شامل ایرباس A320 و A321، بوئینگ ۷۳۷، ۷۴۷، ۷۶۷، ۷۷۷ و ۷۸۷ در خدمت خود دارد.

۲٫ شرکت Cathay Pacific

خطوط هواپیمایی متعلق به هنگ‌کنگ، راه‌اندازی شده در سال ۱۹۴۶، دارای شاخص امنیت پرواز ۰٫۰۰۸ در رتبه دوم فهرست JACDEC قرار دارد. این ایرلاین با در مجموع ۱۴۰ هواپیمایی خود به ۱۱۲ فرودگاه این کره خاکی پرواز دارد. ناوگان این شرکت (به انضمام آن‌هایی که سفارش داده شده‌اند)، شامل ایرباس A330، A340 و A350 و بوئینگ ۷۴۷ و ۷۷۷ می‌باشد.

آخرین سانحه منجر به مرگ این ایرلاین مربوطه به سال ۱۹۷۲ میلادی است که در روز ۱۵ ژوئن آن سال در پرواز شماره ۷۰۰Z بانگکوک – هنگ‌نگ، بمبی در هواپیمای Convair 880 در ارتفاع ۲۹۰۰۰ پایی منفجر می‌شود که باعث فوت تمام ۸۱ سرنشین آن می‌گردد.

cpa

آخرین حادثه‌ی این ایرلاین نیز مربوط به سال ۲۰۱۰ است که پرواز شماره ۷۸۰ از سورابایا (دومین شهر بزرگ اندونزی) به هنگ‌کنگ با هواپیمای Airbus A330-342 در روز ۱۳ آوریل مجبور به فرود اضطراری به دنبال از دست رفتن هر ۲ موتور هواپیما به علت آلوده بودن سوخت هواپیما شد. در این حادثه در مجموع ۵۷ نفر صدمه دیدند و خلبانان آن مدال افتخار شجاعت دریافت کردند.

۳٫ شرکت Finnair

شرکت هواپیمایی Finnair وابسته به کشور فنلاند، با قدمت ۸۱ ساله‌اش در رتبه پنجم قدیمی‌ترین ایرلاین‌های دنیا (بدون قطع فعالیت) و با شاخص امنیت پرواز ۰٫۰۱۰ در رتبه سوم امن‌ترین‌های دنیا جای گرفته است. در سال ۲۰۱۳ این ایرلاین در مجموع توانست ۹٫۲ میلیون مسافر بین ۶۰ مقصد اروپایی و ۱۳ مقصد آسیایی خود جابجا کند. این خط هوایی از سال ۱۹۶۳ تا کنون هیچ سابقه سانحه منجر به مرگی به ثبت نرسانده است. مجموعاً ۵۸ فروند هواپیما از انواع مدل‌های ایرباس و امبرائر و بیش از ۵۴۷۰ کارمند در خدمت این ایرلاین هستند.

تنها سوانح منجر به فوت این ایرلاین مربوط به ۲ فروند DC-3 در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ می‌شود که در این ۲ سانحه مجموعاً ۴۷ نفر از بین می‌روند.

۳٫ شرکت Emirates

شرکت هواپیمایی نام‌آشنای کشور همسایه‌مان، امارات متحده عربی، با کسب شاخص امنیتی ۰٫۰۱۰، هم‌تراز با Finnair و EVA Air در رتبه سوم قرار گرفته است. این خط هواپیمایی از سال ۱۹۸۵ شروع به فعالیت کرده و هم‌اکنون ۲۱۱ فروند هواپیما در گمارش خود دارد که آن‌ها را بین ۱۴۲ مقصد جابجا می‌کند. این ایرلاین تا ۱۱ فروردین امسال، مجموعاً ۴۴ میلیون و ۵۳۷ هزار مسافر جابجا کرده است. امارات تاکنون هیچ سانحه منجر به جرح یا فوتی نداشته و تنها ۲ حادثه داشته که منجر به وارد آمدن صدمه به هواپیما شده است.

Emirates A380 In Flight

۳٫ شرکت EVA Air

ایرلاینی که ممکن است حتی اسمش را هم نشنیده باشید. این شرکت هواپیمایی متعلق به تایوان است و با ۶۹ هواپیمایش به ۷۳ فرودگاه پرواز دارد. طرح روی بدنه هواپیماهای این شرکت در نوع خود جالب است. در تاریخ این خط هوایی، هیچ سانحه و یا حادثه‌ای دیده نمی‌شود.

eva

۴٫ شرکت British Airways

متعلق به بریتانیا، تأسیس شده در سال ۱۹۷۴ حاصل ادغام ۴ شرکت کوچکتر، دارای ۲۸۶ فروند هواپیما از انواع و اقسام ایرباس و بوئینگ و ۴ شرکت تابعه، موفق به کسب شاخص امنیتی ۰٫۰۱۱ شده و در رتبه چهارم جدول امن‌ترین‌های دنیا قرار دارد.

bawآخرین حادثه بدون صدمات این ایرلاین بزرگ مربوط اول دی ماه سال گذشته در فرودگاه بین‌المللی ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی می‌شود که هواپیمای بوئینگ ۴۰۰-۷۴۷ این شرکت هنگام تاکسی (خزش) به ساختمانی برخورد می‌کند. هواپیما به شدت خسارت می‌بیند اما هیچ‌یک از ۱۸۹ مسافر و یا خدمه آن مجروح نمی‌شوند.

قبل‌تر از آن، در ۲۷ دی ماه ۱۳۸۶، پرواز شماره‌ی ۳۸ بریتیش ایرویز از مبدأ پکن، ۳۰۰ متر قبل از آستانه باند ۲۷ چپ فرودگاه هیترو لندن به زمین برخورد می‌کند که اولین از رده خارج شدن بوئینگ ۷۷۷ محسوب می‌شود. هیچ شخصی طی این سانحه کشته نمی‌شود، اما یک نفر به شدت صدمه دیده و ۴۷ نفر دیگر بصورت سرپایی مداوا می‌شوند.

۵٫ شرکت TAP

شرکت هواپیمایی پرتغالی TAP در سال ۱۹۴۵ تأسیس شده و توانسته شاخص امنیت ۰٫۰۱۲ را از JACDEC دریافت کند و در رتبه پنجم جدول رده‌بندی قرار بگیرد. TAP با شعار “دستانی همیشه باز” ۷۷ فروند هواپیما دارد که به ۸۸ مقصد پرواز می‌کنند. مجله Global Traveler در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ این ایرلاین را بهترین ایرلاین اروپا معرفی کرده‌است. ناوگان TAP شامل انواع مدل‌های ایرباس می‌باشد.

شرکت هواپیمایی TAP در سابقه فعالیت خود تنها یک سانحه به ثبت رسانده است. پرواز شماره ۴۲۵ با بوئینگ ۷۲۷ این شرکت بین مادِیرا و بروکسل و با توقفی کوتاه در لیسبون برنامه‌ریزی شده بود که در ۲۷ آبان ۱۳۵۶ در هوایی به شدت بارانی و پس از ۲ بار تلاش برای فرود، در مرتبه سوم مقدار زیادی از باند ۱۶۰۰ متری را از دست داده و از باند خارج می‌شود و در ساحلی که در انتهای آن وجود داشت به ۲ نیم تقسیم شده و در آتش می‌سوزد. از مجموع ۱۶۴ سرنشین آن تنها ۳۳ نفر جان سالم به در برده و بقیه ۱۳۱ نفر آن جان خود را از دست می‌دهند. این سانحه شباهت بسیار زیادی به پرواز شماره ۲۷۷ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما (ایران‌ایر) با بوئینگ ۷۲۷ از مبدأ تهران به مقصد ارومیه در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۸۹ دارد که طی آن متأسفانه از ۱۰۵ مسافر، تنها ۲۸ نفر از هم‌میهنانمان جان سالم به در می‌برند. شرایط تقریبا یکسان، نوع هواپیما یکسان، با فاصله زمانی ۳۳ سال … .

iran-air-urmia

۵٫ شرکت Etihad Airways

خط هوایی ۱۱ ساله‌ی اماراتی با کسب شاخص امنیتی ۰٫۰۱۲ در کنار TAP و Air Canada در رتبه پنجم است. این خط هوایی هفته‌ای بیش از ۱۰۰۰ پرواز به ۹۶ مقصد مسافربری و باری برقرار می‌کند. هواپیمایی الاتحاد به علت حمایت‌های مالی زیادی که به مؤسسات، استادیوم‌ها و تیم‌های ورزشی می‌کند مشهور است.

etihad

۵٫ شرکت Air Canada

خط هوایی دولت کانادا در سال ۱۹۳۶ تحت عنوان Trans-Canada Air Lines شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۹۶۵ به نام فعلیش تغییر نام داد. این خط هواپیمایی با تمام شرکت‌های تابعه‌اش در مجموع ۳۶۳ هواپیما و ۱۷۸ مقصد و ۲۷۰۰۰ کارمند دارد! دفتر مرکزی این شرکت در منترال کانادا قرار دارد.

آخرین سانحه‌ی ایر کانادا به اول مرداد ۱۳۶۲ بر می‌گردد که طی آن بوئینگ ۷۶۷ پرواز شماره‌ی ۱۴۳ از مبدأ منترال به مقصد ادمنتون در ارتفاع ۴۱۰۰۰ پایی بر فراز شهر Red Lake ایالت انتاریو، صدای هشدار کاهش میزان سوختش به صدا در آمد. از آن جا که خلبانان فکر می‌کردند محاسبات سوخت سیستم مرکز هواپیما بر اساس کیلوگرم انجام شده، حدس زدند که این اخطار به علت نقص نشانشگر میزان سوخت است. اما حقیقت آن بود که سیستم مرکزی محاسبات را بر اساس پوند انجام می‌داد و چند ثانیه بعد موتور سمت چپ هواپیما خاموش شد. حال خلبانان تصمیم به فرود اضطراری با یک موتور در فرودگاه وینیپگ گرفتند اما در همین هنگام بود که هشدار دوم نیز به صدا در آمد. موتور سمت راست نیز از حرکت ایستاد و حالا بوئنیگ ۷۶۷ با تمام ۶۱ سرنشینش بدون هیچ نیروی محرکه‌ایی در مسیر وینیپگ قرار دارد.

gimli-glide

وقتی موتورها خاموش شوند، برق هواپیما و به دنبال آن اکثر سیستم‌ها خاموش می‌شوند. خلبانان در دفترچه راهنمای هواپیما به دنبال بخش مربوط به پرواز بدون موتور می‌گردند، اما این بخش وجود خارجی ندارد! چرا که تا قبل از آن کسی فکرش را هم نمی‌کرد که در میانه‌ی پرواز چنین اتفاقاتی بیفتد و ۷۶۷ به یک گلایدر تبدیل شود! خلبان Pearson، مهارت زیادی در پرواز با گلایدر داشت. وی توانست با کمک کمک خلبانش در منطقه‌ای به نام Gimli بنشیند و خوشبختانه هیچ‌یک از سرنشینانش جانشان را از دست نمی‌دهند. این واقعه الگوی فیلمی با نام “سقوط از آسمان: پرواز ۱۷۴” با درخشش William Devane و کتابی با نام “Freefall” اثر William Hoffer می‌شود. همچنین قسمت ششم فصل پنجم مستند “Mayday” ( همان Air Crash Investigation) شبکه نشنال جئوگرافی که ایرانیان آن را به نام “پیام اضطراری” می‌شناسند نیز درباره این پرواز است.

۶٫ شرکت Qantas

qantasشرکت هواپیمایی کانتاس متعلق به استرالیا از لحاظ قدمت، دومین ایرلاین دنیا محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۲۰ فعالیتش را آغاز کرد. کانتاس بالغ بر ۱۳۰ فروند هواپیما دارد که آن‌ها را به بیش از ۴۰ مقصد می‌فرستد. از ۱۹۵۱ به بعد هیچ مورد سانحه منجر به فوتی در پروازهای کانتاس به ثبت نرسیده‌است. کانتاس شاخص ۰٫۰۱۳ و رتبه ششم جدول امن‌ترین‌ها را از آن خود کرده است.

۶٫ شرکت Qatar Airways

شرکت هواپیمایی ۲۰ ساله‌ی دولت قطر، هم‌تراز کانتاس در رتبه ششم جدول است. این ایرلاین جوان ۱۳۳ فروند هواپیما و ۱۴۴ مقصد دارد. شرکت هواپیمایی قطر مجموعاً ۳۰۰۰۰ نفر کارمند دارد.

qtr

منبع:فارنت

امن‌ترین و بهترین خطوط هوایی دنیا کدام‌ها هستند؟ was last modified: مهر ۱۳ام, ۱۳۹۴ by کانتر شماره یازده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.